Är vi verkligen sådär ytliga och ständigt sökandes efter pengar?

"Buy me diamonds and rubies
I'm crazy bout Bentley's
Gucci dresses and drop top kompressors
Wine me and dine me
Bring those platinum rings
Those are a few of our favourite things
"

Idag började tre av mina vänner och jag tala om killar med pengar, och killar utan pengar. Jag frågade dem om de hade kunnat bli attraherade av en kille som rent ut sagt nästan var fattig. Varför jag frågade det är för att jag efter ett samtal med min pappa, som handlade om detta, börjat fundera på det mer och mer.

Han berättade om en av sina bekanta, som på någon såndär möteplats på internet berättat om sig själv, bland annat att han är helt ekonomiskt oberoende, eller rik, kommer inte ihåg vilket av det men då det är samma sak så spelar det väl inte så stor roll. Att han är över 60 år tycks inte spela någon roll då han fått hur många svar som helst - av unga tjejer! Självklart förstår han själv vad det är det handlar om, sa pappa. Han vet om att de endast skriver till honom pga hans pengar, men för honom gör det inget, enda anledningen till att han skriver är ju för att han hoppas på att få ha lite kul, om ni förstår vad jag menar.

Enligt pappa så är det många kvinnor som är sådär, först sa han "alla kvinnor" men ändrade sig ganska snabbt till "många", vilket visar vadå? Jo, att många tjejer faktiskt är sådär - ytliga och ständigt sökandes efter pengar. Min pojkvän säger att tjejer dras till killar med snygga bilar, vilket tydligen är något han själv lagt märke till mer än en gång, visar inte det lite samma sak?

Själv nekar jag och säger att: Nej så är det inte alls! Men är det verkligen så? Bryr vi oss verkligen inte om killen har pengar eller ej? Jag är ledsen att säga det, men själv tror jag faktiskt inte det. Då vi ända sedan barnsben fått höra att det är killen som ska betala både det ena och det andra, så tror jag att det på något sätt sitter i och är det sen så att pojkvännen varken kan bjuda på fika, bio eller restaurangbesök tex, så tröttnar vi! Nu menar inte jag att det är exakt såhär jag tycker personligen, men det är nästan så att jag tror att det ibland faktiskt är så.

I början av ett förhållande vet man kanske inte alltid hur den andra har det ekonomiskt, men är det så att det visar sig att killen inte har råd med vissa saker som vissa tjejer anser vara självklart, som exemplena ovan, så tror jag att många tröttnar.

Vad tror ni om detta? Och framförallt, hur tycker och tänker ni själva om det?

Kommentarer
Postat av: Evelina

Jag vet många som är/var tillsammans med killar enbart för pengar. Men ännu värre så har jag varit med om att folk tar tillbaka sin otrogne kille enbart för att tjejerna har dollar sedlar i ögonen.
Tyvärr så är det sant att många tjejer gör vad som helst för pengar, vilket jag tycker är sjukt. Då är man inte moralisk tycker jag.
Personligen bryr jag min inte ett dugg om pengar, jag skulle älska min sambo lika mycket även om han var fattig.

2008-04-03 @ 23:34:00
URL: http://RobinsEvelina.blogg.se
Postat av: M

Min egna erfarenhet är ju att jag inte direkt blivit intresserad av dom killar jag faktiskt varit intresserade av just på grund av deras ekonomi. Jag har överhuvudtaget inte ens koll på hur den är egentligen.. Visst den är inte fattig men jag kan ju inte heller påstå att den utstrålar rikedom heller. :) Svårt fall..

2008-04-04 @ 09:41:39
Postat av: Hanna

Jag håller inte med dig där. Jag tror inte att det sitter i det där om det sitter i att killen ska betala. för vissa, kanske, men är verkligen inte så vanligt som du säger.

2008-04-04 @ 18:58:30
URL: http://www.beehverjefvel.blogg.se
Postat av: Sandra

Nja.. jag skulle gissa på att det är ungefär 50/50.
Men då har jag utgått från alla tjejer som "jag" har pratat med under de 5 senaste åren, så det är trots allt bara en gissning..

Några har tänkt att "Jag har varit fattig i hela mitt liv nu, jag vill bli bortkämd för en gångs skull !". Och andra säger "Jag skulle aldrig vilja vara ihop med en kille som jag har sett handlat på Netto ! usch"..
Samtidigt som många inte alls bryr sig om pengarna, utan vill bara att killen skall ha en bra personlighet. Det finns ju trots allt saker man kan hitta på utan att vara vidare rik !

2008-04-04 @ 19:42:26
URL: http://sandyfraction.blogg.se
Postat av: anonym tjej

nu blir jag upprörd. jag kämpar för att hela tiden betala hälften och tycker att det känns förnedrande att bli köpt. Man kan inte vara självständig om killen köper o betalar allt. Då känns det ju som att man är skyldig honom nåt. Alla mina tjejkompisar tar för givet att min kille betalar allt, och det gör mig också arg, eftersom jag betalat hälften!!!Man är väl ingen snyltare!

2008-04-06 @ 20:56:49
Postat av: Linda

jag personligen är tillsammans med en kille som är sjukt snål. jag själv är däremot rätt generös (även om jag inte alltid har ¨å mycket att erbjuda) , så jag stör mig rätt mycket på det ibland. men jag älskar honom fast han är snål :)

2008-04-13 @ 18:13:39
URL: http://llnda.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0