Vad är tjejigt egentligen?



Detta var vad som dök upp i huvudet på er:


Kläder
Smink
Tamponger
Mens
Rosa kjolar
Kramdjur
Billigt blingbling
Jordgubbscerat
Billig parfym
Vita och rosa pumps
Häst- och kattbilder (i mobilen, datorn eller hemma på väggarna)
To much makeup
Tjat
Rosa

Och även:

Tjejigt är det skällsord pojkar använder för att beskriva allehanda negativa egenskaper hos sina vänner/mobboffer av samma kön.


Det första som dyker upp i mitt huvud är att "tjejigt" kan vara lite vad som helst beroende på situation och kontext, men att det oftast(alltid?) är uttryck för ett stereotypt tankesätt, verkställande av förutfattande meningar och fördomar. "Tjejigt" är saker, företeelser och beteenden som vi tillskriver tjejer. Ett skällsord.

Tjejigt för mig är:

Övernattning hos tjejkompisar med prat som inte slutar förrän på morgonen
Tv-serier (Sex and the City och Desperate housewives!)
Nagellack
Galenskaper
Smarthet
Läppglans, gärna 5 olika i en och samma väska
Smycken
Väskor
Skor
Klänningar
Lock- och plattänger
Pärlor och diamanter
Tjejmiddagar med skratt, skrik och massa prat (och såklart, god mat och dricka)
Dans
Fnitter
Dramatik
Drömmar om hur ens framtida barn kommer se ut
Fåfänga
Smink
Hår

Det finns säkert hur många saker till som jag förknippar med ordet tjejigt, men detta är vad jag kommer på nu! Isn't it lovely?

Ni som inte svarade sist - Vad tänker ni på när ni hör ordet, tjejigt?


Kommentarer
Postat av: Oskyldigt.

de kommer, bögar! o fjollor XD när de är sådär tjejiga XD

2008-04-12 @ 20:58:28
Postat av: Anonym

tjejigt då tänker jag på fnittrande "fina flickor" som inte ´riktigt har växt upp än och är väldigt barnsliga, annars så tänker jag på blommiga klänningar och sådana saker...

2008-04-13 @ 00:52:31
Postat av: dffgs

efter att man har haft sex,kan de dröja innan all sperma rinner ut så att säga? på morgonen när jag vaknar brukar det bli blött å kladdigt,det händer bara efter sex,vad är det? är det sperma? du kanske inte vet men värt att fråga tänkte jag.

2008-04-13 @ 01:19:20
Postat av: steffen

Jag tänker på alla stackars kvasi-feminister som helst skulle radera ut alla skillnader som finns. Har dom någonsin upplevt en lycklig dag? Har dom nånsin upplevt nåt spännande?
Tur det finns tjejer säger jag bara:)

2008-04-13 @ 09:42:42
URL: http://steffens.blogg.se/
Postat av: Hembygdsgården

Ahm... Kvasi-feminist? Dvs. en halvhjärtad feminist? Känns som en underlig grupp att angripa utifrån din ståndpunkt.

2008-04-13 @ 19:01:19
Postat av: Hembygdsgården

Ahm... Kvasi-feminist? Dvs. en halvhjärtad feminist? Känns som en underlig grupp att angripa utifrån din ståndpunkt.

2008-04-13 @ 19:02:00
Postat av: Hembygdsgården

Ahm... Kvasi-feminist? Dvs. en halvhjärtad feminist? Känns som en underlig grupp att angripa utifrån din ståndpunkt.

2008-04-13 @ 19:11:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0