Ska jag fortsätta med p-pillerna eller inte?

Nu har jag läst lite här på din blogg, som för övrigt är riktigt grym ^^ Och kanske kan du hjälpa mig? Jag har problem och vet inte hur jag ska göra.. Jag äter p-piller men slutade för ett tag sedan och under den tiden blev mitt humör bättre och min förlorade sexlust knackade på igen.. bra tycker alla.. MEN min jobbiga mens och mensvärk kom tillbaka.. Du vet kanske vad jag menar? Blod i mängder, ont i magen så man knappt kan stå upp, och man känner att man bara vill gräva ner sig i rabatten utanför?! Jag har iaf börjat med p-pillrena igen men jag tycker så synd om min pojkvän som måste stå ut med ett monster som jag! Jag har provat flera olika p-piller, just nu har jag mercilon, dem ska tydligen vara bra om man vet med sig att p-piller förvandlar en till ett monster.. Vad hade du gjort i min situation?


/ Viktoria

Det där med sexlusten känner jag ingen och det är verkligen tråkigt att p-pillerna kan påverka den så mycket. Man vill ju inte alltid vara den som säger nej hela tiden och man vill heller inte behöva känna så, man vill ju för tusan vara kåt och knulla! Att "du blir ett monster" är ju inte heller speciellt kul, varken för dig eller din pojkvän och hade jag varit i din situation så tror jag att jag hade slutat med p-pillerna. Visst, jag vet hur det är att ha riktig mensvärk, men om man tänker på att mensvärken kommer en gång i månaden och jämför det med att vara på dåligt humör och bitchig (eller vad man nu blir när man förvandlas till ett monster!) ganska ofta varje månad, så hade jag nog slutat faktiskt. Men om du gör det så se till att skaffa något annat sorts preventivmedel såsom t ex p-spruta, p-stav eller spiral. Många upplever mindre blödningar och mensvärk efter det så det kanske hade varit ett bra alternativ för dig. Ibland uteblir mensen helt och hållet men det är olika för alla.

Får du dock fortsatt mensvärk så är det enda jag kan tipsa dig om en varm vattenflaska eller värmepåse som man värmer i micron, det hjälper mer än vad man tror, och så en massa alvedon eller panodil på det.


Kommentarer
Postat av: hanna

Jag hade samma problem med mitt humör och sexlust för ett tag sen. Det var grymt jobbigt att nästan aldrig vilja ha sex men det jobbigaste var nog att alltid måsta vara sur och irriterad över minsta lilla sak, dessutom så är det ju inte en själv som får stå ut med det, utan det är ju människorna runt omkring en.



Nu har jag ätit p-piller i några år och jag måste säga att båda problemen har gått bort mer eller mindre. Sexlusten finns där, men kanske inte lika ofta som man skulle vilja, men hallå? den finns ju där iallafall!



Dessutom har mina humörsvängningar slutat. Jag är mig själv för det mesta, är inte ledsen över inget längre och jag är inte irriterad för minsta lilla grej.



Jag tror helt enkelt att du måste äta p-pillerna ett tag till för att de ska få sätta sig in i din kropp. Och då menar jag inte bara några månader utan kanske nått/några år. Du kanske ska testa p-pillerna jag har haft: Nevoletta och Yasminelle. Yasminelle har jag nu och det p-pillret har fungerat bäst på mig. Men det är ju olika för alla.



Håll bara ut med dina p-piller!

2009-02-12 @ 21:58:56
Postat av: johanna

Jag har haft liknande problem. Testa Yasmin, dom ska varken påverka, vikt humör eller sexlust. Även bra om man har finnar. Själv har jag tidigare käkat medicin mot min acne, men nu räcker det med yasmin. HElt klart värt att testa!

2009-02-12 @ 22:19:03
URL: http://johannaaversund.blogg.se/
Postat av: Erica

jag vet också dehär med humör och sexlust och alla problemen med de. Men på ungdomsmottagningen så tipsade dom mig om en lite maskin eller något som man skulle sättaa till magen när man hade mensvärk och så skickde den elektiska impulser, som skulle göra att mensvärken minskade.. Jag har inte själv testat de men hört att de är effektivt. Dom är iops rätt dyra men, kan ju vara värt att lägga pengar på de om de nu fungerar just för dig :)

2009-02-13 @ 07:35:00
Postat av: mini

Ibumetin (billigare än Ipren) är bättre mot mensvärk. Ibuprofen, som är det verksamma ämnet i de tabletterna är kramplösande, och därför jättebra mot mensvärk. Paracetamol har inte den effekten.

2009-02-13 @ 09:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0