Vilken är den dummaste regeln ni hört talas om?

Något av det värsta jag vet är att höra på när mina tjejkompisar pratar om "regler" inom förhållanden, för mig ska nämligen inga sådana existera. Tjejer tar bort sina killkontaker på msn, killar tar bort tjejkontakerna osv.. Vissa bestämmer att man inte får krama någon av det motsatta könet, inte ens när man hälsar på en gammal klasskompis tex som man ser på stan. Andra förbjuder varandra från att vara medlem på vissa sidor där möjligheten för att någon snygging av det mosatta könet ska kunna ragga på ens partner osv.

För mig låter inte detta klokt för fem öre. Hur ska man kunna ha ett sunt förhållande med någon man gör upp regler med? Kan tänka mig att några av er läsare gör såhär, så förklara gärna för mig om ni känner för det. Jag kan nämligen inte förstå det.

För mig och min pojkvän har detta aldrig ens kommit på tal då vi båda tycker att det är så otroligt korkat och omoget. Detta för att vi vet att om man bygger ett förhållande på regler och kontroll så kommer det inte att hålla i längden, tänker vi i alla fall. Det alldra viktigaste är ju att man kan lita på varandra! Sen kanske vissa tänker att "i och med att vi har satt dessa reglerna så kommer vi kunna lita på varandra ännu mer eftersom att vi både vet vad vi får och inte får göra", men hallå? Ska inte det komma naturligt?

Jag har tex inte fått någon regel av min pojkvän där han sagt att jag inte får kyssa någon annan kille, men detta gör ju inte att jag gör det för det. Det är ju något jag vet med mig själv att jag inte kan göra eftersom jag valt att vara i ett förhållande, valt att vara med personen jag älskar. Hade jag sedan varit osäker på om jag hade kunnat kyssa någon annan så hade jag ju inte behövt gå längre än till mig själv. "Hade jag tyckt om att min pojkvän kysst en annan tjej?" och sedan fått gå efter det. Svårare än så är det ju faktiskt inte.

Nej, för mig finns det inget dummare än ett förhållande byggt på regler. Det leder bara till missförstånd, bråk och svartsjuka och det är inget man behöver mer av. Det finns ju till en viss del i alla förhållanden ändå.

Berätta gärna hur ni tänker kring detta,
och hur ni som har förhållande har det?

Kommentarer
Postat av: Michaela

misstaget att anta att: ""Hade jag tyckt om att min pojkvän kysst en annan tjej?" och sedan fått gå efter det. Svårare än så är det ju faktiskt inte."" gör jag inte igen. Alla förhållanden har olika regler. De ändras även vart eftersom man utvecklas som personer och i sitt förhållande. Regler behöver inte vara ngt negativt. Det är klart man inte har en "regelbok" i bokhyllan, men allt är inte självklart oskrivet. En del tycker det är ok om sin flickvän kysser en tjej, andra inte. Där kan man t ex inte tänka: hur skulle jag reagera om min kille kysste en annan kille? And so on..

2009-03-06 @ 22:43:39
URL: http://michaeala.blogg.se/
Postat av: Anonym

vi har inga regler så, men däremot har han sagt att jag självklart får vara med min killkompisar och kramas och dansa osv, men inte kyssas, men så har ju jag sagt till honom med, det är väl inte direkt regler, bara göra klart var gränsen mot otrohet går. :P mer på skoj liksom, inget blodiga regler som vi påminner varann om, vara pratat om det när kompisars pojk/flickvän har varit otrogen, så har vi sagt att vi skulle bli ledsna för samma osv. andra "regler" med att man itne får prata med någon är idiotiskt tycker jag!

2009-03-07 @ 15:13:36
Postat av: Anonym

Vi har jättemånga regler! Det har ni med, om ni nu inte kysser andra. Men uttalade FÖRBUD, nej. Eller jo, jo jag är känslig mot att han kollar för mycket på nakna silikonbrudar på internet, och han mot att jag skämtflirtar med mina kompisar, så det är väl våra regler då. Att respektera om den andre mår dåligt, helt enkelt:)

2009-03-07 @ 17:34:03
Postat av: Anonym

det där med regler har aldrig funnits i våra huvud!

2009-03-08 @ 21:17:30
Postat av: Fia

för min del finns det oskrivna regler överallt. som tillexempel med mina kompisar så är det bara så att man vet att man inte ska röra killen som ens kompis spanat in. så är det bara. sammasak med ens kompiz ex. oskrivna regler finns inom förhållanden oxå. men det är inte sånt man behöver prata om tycker inte jag, utan sånt man vet att man borde eller inte borde göra. jag kommer aldrig acceptera att en kille säger till mej att jag inte får umgås med mina killkompisar. emn jag tycker att båda ska veta vart gränsen går. det man inte tycker att ens partner ska göra ska man själv aldrig göra...

2009-03-08 @ 22:21:29
Postat av: Anonym

det finns oskrivna regler såklart, fast det är ju olika hos olika personer var gränsen går. jag tycker man ska berätta om det är något den andre gör man inte tycker är okej. men att förbjuda sin partner att ha kvar vissa kontakter på msn, ha tjej/kill-kompisar elr krama någon annan, det är ju bara löjligt och den andre kommer känna sig "instängd". man känner ju själv med sig ifall man gör något som är fel.

2009-03-09 @ 21:28:22
URL: http://anniej.webblogg.se/
Postat av: MizthaNguyen (v.

Hejsan! Lust att följa varandras bloggar via bloglovin? isåfall lägg till mig och skriv sedan när du gjort det så kommer jag att lägga till dig direkt när jag ser det, tack och hej :)

2009-03-10 @ 03:03:33
URL: http://mizthanguyen.blogg.se/
Postat av: Maado

Hm, sånt där förstår inte jag mig heller på...

2009-03-10 @ 20:52:57
URL: http://maaado.blogg.se/
Postat av: Alexa

Jag har haft ett förhållande där ALLT handlade om dessa förbannade regler. Vi liksom triggade varandra. "jag vill inte att du pratar med henne", "då får du inte prata med honom", "du får inte prata med några killar alls!". Till slut fick jag inte ens heja på min barndomskompis (en kille) på stan. Inga killkontakter på msn eller i telefonboken på mobilen. Fick inte prata med någon kille i klassen. Måste jag berätta att det tog slut? ;)

2009-03-19 @ 16:18:58
URL: http://anxious.blogg.se/
Postat av: Sexdrömmen

Alla förhållanden har sina egna regler och inget är rätt eller fel. Det är vad jag anser sen är det många som p.g.a den egna osäkerheten har ett behov av att kontrollera den andra. Det är smärtsamt både för en själv och sin partner att ha det så och då är det bättre att jobba med sin självkänsla.



I kvinnogruppen jag är med i pratade vi om när man var yngre och tog på sig en "nunnedräkt" som innebar att man inte skulle titta på andra killar (och som ibland ledde till att en del var otrogna när nunnebubblan sprack).



Nu vet vi att får man lov att vara attraherad av andra och njuta av själva känslorna så är risken mindre att man är otrogen (om man nu inte redan får vara med andra). Man nöjer sig med att få vara attraherad och kanske känna sig kåt på någon, det behöver inte leda till något mer.



Intressant inlägg!

2009-04-03 @ 12:48:06
URL: http://sexdrommen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0