Ett minne för livet

Jag frågade er en gång hur gamla ni var när ni hade sex för första gången (länk), åldrarna var väldigt blandade men de flesta var väldigt unga, ja, till och med i 12 - 13 års åldern.

Jag kan inte säga hur gammal jag tycker man ska vara innan man har sex då det har väldigt mycket med mognad att göra. Men att förlora oskulden när man är 13 anser jag vara alldeles för ungt. Visst, det är väldigt olika för alla, men jag kommer ihåg när jag själv var i den åldern - alldeles förvirrad och visste varken ut eller in, varken om mig själv eller om andra.

Nej, mitt råd till er flickor är att vänta. Vänta tills ni hittar någon som ni vet bryr sig om er och tills ni själva bryr er om killen, såklart. Det är så lätt att bara göra det för spänningens skull, eller kanske för att alla vännerna har gjort det eller för att ni kanske får chansen att göra det med skolans coolaste kille? Det är inte värt det. Det är något ni kommer ångra för resten av era liv.

Hamnar ni i en situation då det är på väg att hända och ni ångrar er - säg ifrån! Om det inte käns rätt så ska ni inte göra det. Ni ska aldrig behöva känna er tvingade till något sådant, inte till något över huvud taget. Om killen inte accepterar det så är han inget att ha, då vet ni att det endast var en sak han var ute efter och ni kan sedan känna er glada och stolta över er själva att ni stod på er. Stolta över att ni vägrade göra något ni inte ville, glada för att slippa minnas det som kan vara den bästa stunden i livet, som ett fiasko.

Lär känna era kroppar och spara stunden tills ni känner er redo och mogna för det. Det finns ingen anledning att stressa. Kom ihåg det!


Kommentarer
Postat av: emelie

man ska vänta tills man själv vill, oavsett om man gillar killen lr inte. förlorade oskulden med ett one nigth stand, var 18 år. Ångrar absolut inget utan är glad att det blev på det sättet.

2008-04-20 @ 09:15:04
URL: http://www.majmelajd.blogg.se
Postat av: Louise

Det är ju absolut inget man ska slänga bort på vem som helst, men så tänker man ju inte riktigt när man är 13 år. Jag kommer ihåg att jag ville bara få första gången överstökad och kände varken ångest eller lycka efteråt. Himla tråkigt faktiskt å inte kunna minnas det med ens välbehag.

2008-04-20 @ 13:51:17
URL: http://louisesandin.blogg.se
Postat av: Hanna

Min första gång var underbar. Jag väntade tills jag var nästan 17 och hade ett seriöst förhållande, så trots nervositet och att det gjorde lite ont så är det ändå ett fint minne. Det är värt och vänta på, jag lovar.

2008-04-20 @ 16:05:29
Postat av: nadja

Jag var 15 å när jag tänker tillbaka så känner jag att jag inte egentligen inte var redo för det. Så mitt tips är att vänta tills man är riktigt redo! Det gör det hela mycket mer värt.

2008-04-20 @ 18:23:37
Postat av: Dragana

Hehe, jag är fortvarande oskuld, trots mina 19 (snart 20) år. Men å andra sidan så vill jag inte alls ha sex. Inte i nuläget iaf. Har lite fobi för det. :S

2008-04-20 @ 21:02:22
URL: http://iseedee.blogg.se
Postat av: Dragana

Svar: Hmm. Nej, asså det sista jag oroar mig över är att det ska göra ont. Det vet jag att det kommer att göra, men jag är bara så himla jobbig i mitt sätt att tänka.
Har gått och oroat mig konstant över att jag inte kommer att var någon bra och att jag numera är för gammal för att börja ha sex, sen är jag orolig över min egna kropp, över allt jag har lärt mig i min uppväxt, vill inte bli lämnad efter sex, osv.. har jätte många sånna sjuka tankar som helt enkelt avskräcker mig från sex. Och det har gått såpass långt nu att är riktigt rädd för att ha sex, mest för att jag inte vill göra fel, men också för att jag tänker för mkt. :/

2008-04-20 @ 21:33:40
URL: http://iseedee.blogg.se
Postat av: Sofia

Jag är 18 och fortfarande oskuld, men jag känner ingen stress för det. Har inte haft nåt stadigt förhållande än så det är nog därför, för jag vill inte "slösa bort det" på vem som helst. Det kommer när det kommer känner jag.

2008-04-20 @ 23:09:07
Postat av: Maaaaad

Men varför göra en sån big deal av det hela? "Det är något ni kommer ångra resten av era liv" - nej, så behöver det faktiskt inte vara. Man behöver inte vara kär, det behöver inte vara krimskrams hit och dit om hur otroligt romantiskt det ska vara och man behöver inte ens vara tillsammans med personen. Det jag tycker spelar störst roll är att man ska känna sig trygg! Trygg med den personen man ska göra det med och om det nu är så, kör på. Skit i kärlek och gud vet vad alla ni snackar om. Gå på känsla istället.

För mig är det i alla fall enkelt att säga att första gången inte alls behöver vara så där perfekt romantisk som alla vill framställa det, medan vissa hävdar att det typ är den största händelsen i ens liv. Människor, det är sex! Spela roll! Okej, nu låter det kanske som att jag tycker att det är ok att ha sex hit och det - det är det inte - men jag är så less på allt snack om att det ska vara så himla speciellt det här med första gången. Vad är det för skillnad på första gången och alla andra gånger efter det? Det är ju fortfarande samma sak - sex.

Egentligen tycker jag att din blogg är super! Men just det här inlägget skrattar jag bara åt. Tycker det är så tragiskt att det är så svart och vitt när det gäller att förslora oskulden. Att man antingen gör det på ett jätte-puttinuttigt-bra sätt eller så gör man det helt fel. Gör det hur du vill säger jag, bara (åter igen) du känner dig trygg! :)

(oj, vad långt det blev)

2008-04-21 @ 22:12:05
Postat av: Eden

Till Maaaaad -

Jag håller inte med dig om att det jag skrev var puttinuttigt alls!

Det jag ville få fram var att man ska göra det när man själv känner för det, sen om man är kär eller inte skrev jag inget om även om jag tror att det blir bäst då.

Precis som du skriver att det viktigaste är att man är trygg, skrev ju jag:

Lär känna era kroppar och spara stunden tills ni känner er redo och mogna för det. Det finns ingen anledning att stressa. Kom ihåg det!

Vilket enligt mig är ungefär samma sak som att känna sig trygg.

Kul att du gillar bloggen =)

2008-04-21 @ 23:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0