För många är det självklart, för andra inte


Bilden hittade jag här.

För cirka fyrtio minuter sedan började en film på femman som heter Mamma vid sexton, den handlar om en 16 årig tjej som tvingats byta skola efter att ha blivit gravid. Hon bor med sin mamma, lillasyster och sin nyfödda son. Att det är hennes son är det dock ingen som vet eftersom att dem istället säger att det är mammans. Varför har man inte fått reda på, antar att det kommer så småningom, änsålänge är vi nämligen bara på första pausen.

Det jag vill fråga er är: Hur hade ni gjort i en liknande situation?
..nedan finns tre frågor, eller, egentligen en fast ur tre perspektiv

1. Vad hade du gjort om du blivit med barn medan du fortfarande hade haft några år kvar att gå i skolan och dessutom inte hade haft ett stabilt jobb eller förhållande?

2. Vad hade du gjort om du blivit med barn medan du fortfarande hade haft några år kvar att gå i skolan, inte haft något jobb men varit i ett förhållande med en kille du planerar att gifta dig med i framtiden?

3. Vad hade du gjort om du blivit med barn bara en kort tid efter att du slutat skolan, haft ett jobb som är okej men med tankarna om att studera vidare och haft ett förhållande med en kille som du trivts bra med?

Är svaret samma på alla frågor, eller ändras det..


Kommentarer
Postat av: Annika

på båda frågorna hade jag behållt barnet.

den enda gången jag skulle kunna tänka mig göra abort skulle vara ifall jag blev våldtagen

2008-07-06 @ 20:56:16
URL: http://neoz.blogg.se/
Postat av: ...

på första och andra frågan skulle ja göra abort om tiden inte gått för långt innan ja fick veta eftersom man vill ha en pappa som alltid finns vid barnets sida och på sista frågan hade jag kanske behållt barnet om det kändes då rätt med pojkvän å har ett någorlunda jobb.. många säger att det spelar ingen roll om man ej har utbildning/jobb eller ekonomi bara man har kärlek men man vill ju att barnet ska ha en bra och trygg framtid .

2008-07-06 @ 21:24:29
Postat av: J

Jag hade behållt barnet, samma svar på alla frågor. Jag skulle aldrig kunna göra abort (bara om jag blivit våldtagen), och jag skulle förmodligen ångra mig sjukt mycket flera år efter om jag gjorde det.

2008-07-06 @ 23:05:27
Postat av: turez

1. Självklart behållt barnet och visa världen vilket vackert barn jag har. Med eller utan pojkvän. Skolan får man kämpa med ändå.



2. Och jag skulle aldrig vilja gifta mig så några sådana planer skulle jag inte ha. Hade jag ett fast förhållande så är det klart att jag skulle behålla barnet och ta hand om det tillsammans med pappan, så länge det funkar.



3. Om båda vill ha barn så är det ju bara att köra på. Man blir inte låst för att man skaffar barn. Man kan studera även om man har ett barn. Min syrra har gjort det och det gick fin fint. Jag skulle alltså behålla ungen och stoltsera med det och inte dölja på alla punkter. Ensamstående eller inte, det är ju min skapelse.

2008-07-07 @ 09:42:37
URL: http://turez.wordpress.com
Postat av: V

Jag hade behållt barnet oavsätt vad, och min mamma har sagt att hon skulle ställt upp för mig... vi såg oxå den filmen igår hon & jag tillsammans och hon sa att hon aldrig skulle sagt att det va hennes , hon skulle bara hjälpt mig medans jag va i skolan se skulle jag fått ta hand om mitt barn själv när jag kom hem så hon skulle jobbat elelr så. samma svar på alla frågor. Jag skulle aldrig kunna göra abort, det är jag helt emot, ett enda undantar ät om jag blivit våldtagen, men jag skulle förmodligen ångra mig sjukt mycket flera år efter om jag gjorde det

2008-07-07 @ 11:22:22
Postat av: Egoina

åh.. jag missade slutet pga av en massa saker.. du får berätta slutet för mig.

2008-07-07 @ 11:27:59
URL: http://egoina.blogg.se/
Postat av: Hanna

1. abort

2. abort

3. abort



Inga barn förrän saken är genomdiskuterad med den blivande pappan. Det är ett beslut som ska tas i lugn och ro, utan något som växer i magen.

2008-07-07 @ 14:04:46
URL: http://beehverjefvel.blogg.se/
Postat av: Selina

jag skulle behålla barnet oavsätt

2008-07-07 @ 17:05:46
Postat av: Anonym

Det är väldigt lätt att säga att man skulle behålla barnet, lättare sagt än gjort. Jag har nyligen genomlidit en abort, vilket väl var något av det värsta i hela mitt liv, och skulle anse mig vara i en blandning av alternativ 2 och 3. Inget jobb, men gått ut gymnasiet och med en underbar pojkvän. Vi var inte redo för det helt enkelt. Något som givetvis går, och bör, att kritisera men nu blev det så i alla fall. Hade antagligen gjort abort på alla alternativen, men det är inget jag önskar någon att behöva göra.



Barn ska komma välkomna och gärna planerade! Är de oplanerade ska de i alla fall ha en chans att slippa ha en mamma på socialbidrag eller sådär. Tycker jag iaf.

2008-07-07 @ 22:21:33
Postat av: michaela

1. Vad hade du gjort om du blivit med barn medan du fortfarande hade haft några år kvar att gå i skolan och dessutom inte hade haft ett stabilt jobb eller förhållande?



gjort abort.



2. Vad hade du gjort om du blivit med barn medan du fortfarande hade haft några år kvar att gå i skolan, inte haft något jobb men varit i ett förhållande med en kille du planerar att gifta dig med i framtiden?



behållt.



3. Vad hade du gjort om du blivit med barn bara en kort tid efter att du slutat skolan, haft ett jobb som är okej men med tankarna om att studera vidare och haft ett förhållande med en kille som du trivts bra med?



helt solklart behållt.

2008-07-14 @ 23:44:04
Postat av: Kel

1.Abort

2.Abort

3. Beror på, är det en man jag litar på och är stabil i sig med samma jobb sits som mig om inte bättre, eget boende osv hade jag behållt det.

Är det en man som ljuger mycket, men finns för tillfället. Abort

2008-10-06 @ 10:46:10
URL: http://libra88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0