Gemensam eller uppdelad ekonomi?

Igår utanför mataffären gick jag förbi en man och en kvinna. Jag antog att de var ett par eftersom att de var där tillsammans, bärandes på en massa kassar, och då det var ganska sent på kvällen. Plötsligt säger mannen till kvinnan: Nu är jag skyldig dig 240 kronor va? Och kvinnan nickar.

Jag vet inte om det beror på snålhet eller vad då man i ett vuxet förhållande inte har en gemensam ekonomi. Varför dela upp pengarna då man delar allt annat med varandra? Säng, badrum - ett liv!

Ibland tror jag att det har med ren snålhet att göra. Ibland tror jag att det har med den här jämställdhetsnojjan att göra. Att även om kvinnan i ett förhållande tjänar mindre, så är det hennes pengar och ingen annans, ingen jävel som ska komma och ta dem, typ. Självklart kan det ju även vara så att det är mannen i förhållandet som är snål, men jag tror endå mer på det förstnämnda.

Allt jämställdhetsprat gör människor knäppa tycker jag. Självklart är det bra att man tar upp det och jobbar för det, men det behöver inte gå till överdrift. Som med det jag skrev om igår, om att kvinnor ska få bada toppless. Liksom varför? Brösten är privata kroppsdelar och kommer alltid att vara, därför är det inte så mycket begärt tycker jag att man ska ha en bikiniöverdel på sig när man badar. Det gör inte någonting mindre jämställdt för det!

Nu kan det där med att han var skyldig henne 240 kronor ha handlat om något annat. Det kanske inte ens var hennes kille. Men det finns endå människor i förhållanden som delar upp sin ekonomi, och det tycker jag är fel. Inte ens jag och min pojkvän gör så. Har han mer pengar än mig och jag vill eller behöver köpa något som jag kanske inte har råd med själv, så lägger han till, och jag gör detsamma för honom. Så kommer det att fortsätta vara då det för mig är det enda som är rätt!

Hur ser ni på detta? Och kommer ni ha gemensam eller uppdelad ekonomi i era framtida förhållanden?


Kommentarer
Postat av: Egoina

delad ekonomi.. Som du säger - ett liv. 2 blir 1. så ser jag det :)

2008-03-28 @ 15:06:00
URL: http://egoina.blogg.se
Postat av: Dragana

Helt klart uppdelad ekonomi. Visst har du en poäng i det du säger att man delar ett liv, men ekonomi ska man ha på egen hand, så att om förhållandet tar slut så vet man var man står och kan ha kontroll över sitt och inte behöva slåss kring det också.

2008-03-28 @ 18:50:52
URL: http://iseedee.blogg.se
Postat av: Anonym

Håller med Dragana. Innan man är helt säker på att man kommer leva resten av sitt liv tillsammans är en delad ekonomi bäst.

2008-03-28 @ 20:13:11
URL: http://www.beehverjefvel.blogg.se
Postat av: Evelina

Självklart gemensam ekonomi. Även om jag idag bara har 1050 kronor i månaden och han en hel lön så planerar vi alla köp tillsammans och lägger upp en
budget på vad som ska handlas och om det är viktiga saker eller om just de kan vänta till nästa månad. Vi sparar också pengar tillsammans varje månad så då blir det att man har gemensam ekonomi. Hela mitt studiebidrag går till spar varje månad för att jag också ska bidra med något till våran gemensamma ekonomin.


MEN om man har gemensam ekonomi så tycker jag att man först betalar alla utgifter etc,och om det blir pengar över så tycker jag att båda parterna kan få kanske 1000 kronor och göra vad man vill med varje månad utan att behöva planera med sin partner osv.

Hehe oj vad långt det blev :D Hoppas att du förstår min tanke med det hela (a).

2008-03-29 @ 10:45:58
URL: http://Robinsevelina.blogg.se
Postat av: m

Gemensam ekonomi, fast som andra säger delad till en början innan man är säker på att det kommer fungera tillsammans.

2008-03-29 @ 10:49:03
Postat av: Hannah

Jag och min sambo har varit tillsammans i 3 år och har hela tiden försökt göra det så jämt som möjligt. Det känns inte bra för den ena att leva på den andre men samtidigt blir det lätt så att den ena får lägga ut lite mer än den andre beroende på ens ekonomiska situation. Det viktigaste tycker jag är att man inte kräver pengar utav sin partner. För övrigt håller jag med dig :)

2008-03-29 @ 17:31:55
Postat av: Matilda

gemensam ekonomi, kan inte tänka mig delad

2008-03-29 @ 22:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0