Det går ju att disskutera

Bråk i ett förhållande. Förstärker eller försämrar relationen?

Själv tycker jag att det beror väldigt mycket på vad bråket handlar om. Handlar det om otrohet eller liknande så är det ju ganska självklart, i alla fall för mig, att det försämrar förhållandet. Men jag vet också att andras förstärkts utav just en sådan sak.

När det kommer till vardagliga bråk, de som egentligen inte är så allvarliga när man väl tänker efter, så tycker jag faktiskt att det kan förstärka ett förhållande då man efter varje nytt bråk lär sig mer om den andra personen. Man vet efter några gånger vilka punkter man kan/och inte kan trycka på, något som jag tycker är väldigt bra och nyttigt. Jag och min pojkvän bråkar inte alls ofta, men när det väl är dax så vet jag oftast och tänker efter ganska noga vad jag ska säga för att inte göra det värre än vad det redan är. Självklart rinner bägaren över ibland och då vill man inget annat än skrika ut allt det man vet kommer göra den andra personen ännu mer förbannad och vansinnig, men om man tänker efter.. Vad är det egentligen bra för? Ingenting.

Men ja. Efter regn kommer sol och oftast är det ju så i förhållanden också. När man väl blivit sams igen så känner man oftast lite extra kärlek just för att man tänker på hur onödigt och dumt det är att bråka med personen man älskar över allt annat på denna jord. Så är det i alla fall för mig, för oss. Vilket alltså förstärker vår relation.

Är den sen så vardagliga bråk som absolut inte har någon grund, utan bara blir till för att man ska ha något att klaga på eller för att man är uttråkad (vad vet jag?) så anser jag att det bara försämrar förhållandet faktiskt. Sådant är det ingen som mår bra av.

Vad tycker och tänker ni?

Kommentarer
Postat av: tusensanningar

Att aldrig någonsig gräla låter inte som någon hit. Bättre att vädra ut skiten än sopa den under mattan, liksom. Men det är säkert individuellt, jag är ganska bråkig av mig :O

2008-11-20 @ 16:38:22
URL: http://tusensanningar.blogg.se/
Postat av: Ninas modeblogg, utan mode

Varken jag eller min pojkvän är sådana som bråkar med folk (förutom syskon) så vi bråkar aldrig. Naturligtvis blir vi sura på varandra och vill vara ensamma ibland men det är ju inte så konstigt.

2008-11-20 @ 17:20:00
URL: http://ninai.blogg.se/
Postat av: m

Precis som du säger så lär mig sig något nytt om personen i fråga efter varje småbråk. Allra helst i ett nytt förhållande. Fast samtidigt är man rädd att råka trampa på fel punkter, så det skulle ta skada. Sådant kanske man inte är lika rädd för längre fram i ett förhållande.



Klart det förstärker ens förhållande, ja även beroende på vad bråken handlar om såklart..

2008-11-20 @ 22:15:31
Postat av: lisa

ha en bra kväll! :)

2008-11-20 @ 22:23:03
URL: http://lislag.blogg.se/
Postat av: Egoina

Jag måste bråka lite, annars blir jag galen.

2008-11-21 @ 07:50:56
URL: http://egoinas.se
Postat av: Mmm

bråk o bråk, hur definierar man ett bråk? Att ledsamt prata igenom svåra saker och problem i förhållandet på ett respektfullt sätt kan man göra istället för att bråka. Det funkar lika bra det och det är inte lika stor risk att man sårar varandra. Jag tycker bråk förstör

2008-11-21 @ 16:22:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0