Drömsymboler och dess betydelse



Titta vad jag hittade på nätet.


"En sexdröm innebär inte nödvändigtvis ett samlag mellan två parter utan kan ha en latent mening och tydas genom symboler som föremål, ljud, lukter och färger."

Drömsymboler och dess betydelse:

Blomma: Blomman är kärlekssymbolen för skönhet och liv.

Orm: Ormen är symbolen för sexualdriften men kan även dyka upp när en attraktion gror eller vid en längtan efter att skaffa barn.

Banan: Bananen är en symbol för mannens penis. Om du i drömmen tar en banan eller ger någon en banan symboliserar det längtan efter en sexuell relation. En man som drömmer om en banan kan tydas som en homosexuell tendens.

Korv: Korven är även den en symbol för en penis eller för den manliga sexualiteten.
Underkläder: Underkläder är symboler för intima sexuella känslor. Svarta underkläder står för behärskade eller omedvetna sexualdrifter. Smutsiga underkläder representerar sexuella begär vi inte är stolta över.

Det får mig att tänka på Freud eftersom att han också listade en massa föremål som i drömmarnas värld symboliserade det sexuella, det leder i sin tur till att jag automatiskt blir lite fundersam. Kan inte en korv bara vara en korv? Och om en man drömmer om en banan, måste det betyda att han är homosexuell?

Själv tror jag inte riktigt på det där med symbolerna, och är det inte så att jag eller någon annan har sex i min dröm, då kallar jag det heller inte för sexdröm. Hur ser ni på saken? Och tror ni på den här beskrivningen utav symbolernas betydelse?


Kommentarer
Postat av: R

1. you've got mail :)
2. en banan kan vara, just det, en banan. en korv kan vara en korv. måste allting ha en underliggande mening? min personliga åsikt är att drömmar är olika sinnesintryck man har fått under dagen samt tankar och känslor, både medvetna och omedvetna sådana. så enkelt var det!

2008-03-20 @ 20:26:10
Postat av: Dragana

Varje dröm betyder något och det är en tolkning av vardagen och ett sett att bearbeta det man har gått igenom på ett mindre hämmat sätt. Men att en tolkning av en grej ska gälla för alla tvekar jag väldigt mycket på! Vi är alla olika annars, så varför skulle våra drömmar ha samma betydelse?!

2008-03-20 @ 23:51:38
URL: http://iseedee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0